Відтоді проведення і організація тренінгів стала звичною справою, а нещодавно в окремих галузях і обов'язковою. Якщо говоримо про обов'язкові тренінг програми, мова йде про корпоративні тренінги, що спрямовані на розвиток командного духу, вміння приймати складні рішення, подолання страхів і підвищення системи внутрішньої мотивації людини. Зазвичай такі тренінги проводилися в конференц-залах, орендованих за системою конференц-сервісу з класичним мінімумом інвентарю - планшет, дошка, проектор, блокноти. Мета завжди одна - добитися підвищення продуктивності праці за рахунок більш гармонійної, злагодженої і впевненої роботи колективу. Підвищення відчуття команди, соціальної захищеності, що гарантується роботою, самореалізації за рахунок участі в колективному проекті ...

Однак все рухається, все розвивається і галузь прикладної психології - не виняток. Останнім часом корпоративні тренінг-програми стали ставити перед собою більш «глибокі» цілі, змінилися і методики їх досягнення. Нижче, ви зможете прочитати сценарій виїзної тренінг-програми - «Корпоративний тренінг у замку». У цьому матеріалі ми постараємося розповісти, як проходить такий тренінг, на яких принципах базуються його основні моделі впливу, як саме місце і можливості, що надаються історико-культурним комплексом «Замок Радомисль» сприяють коуч-роботі та роботі з свідомими і мотиваційними програмами.

Отже, давайте розглянемо класичну програму корпоративного тренінгу і програму тренінгу проведеного в середньовічному замку. Елементарне порівняння покаже нам всі недоліки і переваги обох програм і дозволить прийти до очевидних, заснованих на аналізі, висновків.

Давайте розглянемо - «Тренінг мотивації досягнення» - стандартну програму, орієнтовану на представників ділового середовища. Ця програма розрахована на період в 1 день, 2 етапи по 4 години з годинною перервою та кава-брейком.

Сам тренінг класично проводиться наступним чином:

Учасникам роздаються мотиваційні картки тесту, із зображеннями та переліком запитань (питань зазвичай 18-20) з варіантами відповідей: «я зможу» - «не зможу». Вони заповнюють картки тесту і своїми словами на аркуші із зображенням вибирають твердження котре найбільше, на їх думку, відповідає суті зображення. Коуч на основі результатів тесту, надає кожному респонс у вигляді іронічно-жартівливого діагнозу. Також так визначаються соціальні групи - «щасливих і мотивованих» і «таких, що не вміють налаштувати самомотивацію й розпізнати удачу».

Потім, коуч читає слухачам категорії правильної мотивації для досягнення. Добровольці з різних груп беруться або ж відмовляються від виконання завдань, будучи заздалегідь попереджені про таку можливість. Ті учасники, хто береться виконати завдання, обговорюють з коучем і групою свою мотивацію, в рамках почутого раніше про правильну мотивацію. Так вони надають коучу свої результати для публічного аналізу, а той розбирає їх у групі, із зазначенням помилок.

Оскільки всі завдання проводяться в конференц залі, використовується побудова діаграм на 3-х рівнях: думки - спонукання - дії, а після проводиться наочне навчання додатковим рівням сприйняття мети та способів її досягнення: думки - спонукання - визначення відповідності спонукання до мети - аналізу інструментарію та психологічного залучення учасників процесу - аналіз можливостей - побудова мотивації на основі безлічі варіантів. Потім відбувається робота над помилками. Обговорення найбільш вдалих рішень. Під час трапези учасники тренінгу обідають все тими ж соціальними групами - де обговорюють все, що відбувається між собою - так досягається підвищення уваги на власній ролі - «фартових»і «невдах» - полегшується прояв емоційної проблематики негативних почуттів. Коуч може бачити - хто приховує почуття, а хто ні. Потім ці люди виконують ряд завдань із зростаючим рівнем складності і на основі результатів міняють групу. Новий склад груп вже разом відправляється на каву-брейк, де вони обговорюють завдання, в якому потрібно себе мотивувати вже коучу. По поверненню вони зачитують тренеру завдання і той вирішує його залучаючи тих хто залишився в групі «не мотивованих на удачу», тим самим руйнуючи їх фактичну соціальну прив'язку до менш престижної групі, що оголошується публічно. Всі дякують один одному - обговорюють те , що відбулося.

Тепер давайте уявимо собі, як би міг відбуватися цей же тренінг в «Замку Радомисль».

Почати варто було б з того, що цей же тренінг проводять вже в період розрахований на 2 дні - по 6 годин, з перервою на обід і вільним часом після тренінгу.

Зміна обстановки і віддаленість об'єкту від міста розслабляє учасників, люди самі розбиваються на соціальні групи за інтересами і близькістю поглядів. Коуч вже має дані для певного аналізу аудиторії. Після цього, учасники тренінгу, розселившись у номерах готелю, відправляються на екскурсію в музей ікон, де коуч спостерігає за вмінням розслаблятися, реакцією на розповідь екскурсовода про ікони і розвиток української етнічної духовності, тим самим відстежуючи залученість людини в процес саморозвитку - сприйняття \ несприйняття особистістю духовного аспекту буття, його близькість до сприйняття себе як частини етносу, його здатності до спокійного відпочинку - медитації та групової роботи. Так коучем складається психотип кожного учасника. Після екскурсії, всі проходять до зали посеред середньовічного замку, де зачитується програма тренінгу і всім роздаються стандартні тести з мотиваційним завданням-зображенням. Після вирішення тестів відбувається поділ на групи.

Тренер починає зачитувати категорії правильної побудови мотивації, розповідає про зв'язок емоцій, мислення, мотивації, дії, після чого учасникам пропонуються завдання, де помічники коуча виступають в ролі офіційних спостерігачів за рішенням, а самі завдання засновані на можливостях наданих територією і можливостями історико-культурного комплексу «Замок Радомисль». Нерідко завдання є навіть провокаційними для учасників, а також вимагають прямого звернення до третіх осіб, нібито не задіяних у програмі тренінгу. Так визначаються внутрішні комплекси та бар'єри учасників. Люди беруться за рішення або ж відмовляються. На основі публічного розбору результатів із зазначенням помилок, склад груп знову змінюється. Потім коуч презентує учасникам техніки вирішення конкретних прикладів, від яких одна група відмовилася, а інша зважилася, але допускала помилки. Техніки засновані на принципі побудови мотивації: думка – спонукання - дія. Спрямовані на перехід до моделі: сприйняття - думка - спонукання - визначення відповідності спонукання щодо мети - аналізу інструментарію та психологічного залучення учасників процесу - аналіз можливостей - побудова мотивації на основі безлічі варіантів.

Потім оголошується перерва, під час якої групи йдуть на обід по черзі - першими йдуть ті, хто невиконав завдання, а більш рішучі тим часом отримують можливість скористатися розвагами замку і відповідно навпаки. Це робиться для того що б атмосфера умиротворення, духовності та культурної цінності допомогла учасникам розслабитися. В той же час можна наочно спостерігати як саме проявляється підйом рівня соціальної роз'єднаності груп. Потім коуч оголошує про завершення першого етапу тренінгу, про розробку персоніфікованих програм на наступний день, запрошує на вечірнє заняття з медитації в парку замку. Вечір в замку дозволяє людям позбутися відчуття соціального розриву викликаного побудовою групової роботи, хоча коуч вже побачив все що потрібно, зумів більш глибоко зрозуміти кожного з учасників і отримав дані для персоніфікованої роботи.

Водоспади і природа, автентична кухня історико-культурного комплексу «Замок Радомисль», медитація, вечір музики в концертному залі і спілкування з людьми, що не брали участі у тренінгу, все це позитивно впливає на здоров'я і емоційну лабільність груп. Пізній вечір, часто скрашений концертом класичної або народної музики в концертному залі «Замку Радомисль», як і ніч у казковій атмосфері середньовіччя дозволяє обміркувати те, що відбувається, зануритися в атмосферу роботи над собою, налаштуватися на успіх підприємства. Наступного дня всі бажаючі приєднуються до ранкової медитації, снідають, потім у конференц залі обговорюють все, що відбувалося вчора, малюють діаграми успішної побудови мотивації \ реалізації поставлених цілей, дивляться програмне відео. Потім складають завдання для коуча і той використовуючи, людей котрі не вийшли з групи «невмотивованих» вирішує їх. Всі обговорюють рішення і висновки. Обідають. Відпочивають і за бажанням розважаються, катаючись на човнах, стріляючи з арбалетів, відвідуючи майстер-класи в папірні, а ввечері покидають гостинний «Замок Радомисль».

Можна побачити, як один і той же тренінг, проведений класично і на виїзді в повній гармонії, духовності та в підготовленому для проведення таких заходів місці дуже відрізняються один від одного на користь проведення тренінг програм в замку. Адже саме тут робота з особистістю дійсно індивідуальна, захоплююча для всіх сторін і найбільш точно відповідає поставленим цілям, до того ж дозволяючи просто чудово відпочити, надовго зберігши пам'ять як про тренінг в замку так і про сам історико-культурний комплекс «Замок Радомисль».